چه عواملي باعث مي‌شود، امام زمان را نشناسيم؟

طلــــوع ســتـــــــــــاره

اللهم عجل لولیک الفرج

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ طلــــوع ســتـــــــــــاره خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

عامل اول: عدم شناخت دين

 

كساني كه فهم درست از آموزه‌هاي دين و معارف الهي ندارند چگونه مي‌توانند به معرفت امام و حجت الهي برسند و از فيوضات معنوي امام بهره ببرند، لذا در روايتي از امام صادق(علیه السلام) چنين آمده است:«لا خير في من لا يتفقّه من اصحابنا؛[1] هرگاه از ياران و اصحاب ما هر يك عميقانه به مسائل دين ننگرد خيري در او وجود ندارد». البته منظور حضرت فقاهت مصطلح نيست بلكه منظور حضرت فهم درست و روشن در آموزه‌هاي دين است، زيرا همه نمي‌توانند فقيه باشند لذا از اين عبارت امام صادق(علیه السلام) مي‌توان فهميد بيشترين خسارت و زيان عدم شناخت دين است، و اين امر نه تنها باعث خسارت فردي نيست بلكه جهالت و ناداني در امور دين براي جوامع ديني خسارت جبران ناپذيري را به همراه دارد و ائمه علیهم السلام همواره از اين افراد نادان و سطحي‌نگر بيشترين نگراني را داشتند،[2] آنان كساني‌اند كه هم به خود ضرر و زيان مي‌رسانند و هم به اهداف وجود مقدس ائمه علیهم السلام. نمونه‌اش را مي‌توان در توقيع امام عصر)عجل الله تعالی فرجه الشریف) به محمد بن علي بن هلال كرخي دريافت. آنجا كه مي‌فرمايد: «يا محمد بن علي قد آذانا جُهلاء الشيعه و حمقائهم و من دينه جناح البعوضة ارجح منه

[3]؛ يعني اي محمد بن علي، نادانان شيعه و كم‌خردان آنان و كساني كه بال پشه از دين آنها برتر و ارزشمندتر است، ما را آزار مي‌دهند.»

 

 

عامل دوم: دنيازدگي

 

يكي از موانع مهم و جدي در شناخت حضرت، علاقه به دنيا و دلبستگي به مطامع دنيوي است، قرآن كريم در آياتي چند انسان را به اين خطر جدّي توجه داده است:

1. «فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّي عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ذَلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ[4]؛ تو هم اي رسول از هر كس كه از ياد ما روي گردانيد و جز زندگاني دنيا را نخواست بكلي اعراض كن».

2. «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَـذَا الأدْنَي وَيَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا…[5]؛ پس از آنكه ـ پيشينيانشان درگذشتند ـ اخلاف و بازماندگانشان كه وارث كتاب آسماني شدند و متاع پست دنيا را گزيدند ـ و هر گناه كه كردند…»

دنيا مي‌تواند پل سعادت بشر باشد به شرط آن‌كه با استفاده صحيح و درست آن را به مزرعه آخرت تبديل نماييم منتهي اگر در كنار واژه دنيا، حُبّ به آن افزوده شود، سر منشأ بسياري از بدي‌ها و ناهنجاري‌ها در اجتماع خواهد شد و در اين زمينه روايات فراواني وجود دارد كه ذيلاً به برخي از آنان اشاره مي‌شود:

1. امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: «رأس كل خطيئة حبّ الدنيا؛[6] علاقه به دنيا سر منشأ همه خطاها است.»

2. امام رضا(علیه السلام) مي‌فرمايد: «اكبر الكبائر حُبّ الدّنيا؛[7] بزرگترين گناه علاقه به دنياست.»

3. امام علي(علیه السلام) مي‌فرمايد: «حب الدنيا رأس الفتن و اصل المحن؛[8] دلبستگي به دنيا سرمنشأ هر فتنه و ريشه همه بدبختي‌هاست.»

ده‌‌ها روايت در اين زمينه نشان آن است كه دنيازدگي بزرگترين آفت و ريشه و اصل هر نوع بدبختي است و متأسفانه در عصر و زمان ما يك آفت فراگير براي خيلي از انسان‌ها شده است، زيرا دنيا براي برخي انسان‌ها همة هستي آنان شده است و چشم و دل آنان را چنان پُر كرده كه راه سعادت و حق را مشاهده نمي‌كنند. حال با چنين وضعيتي چگونه مي‌شود از انسان دلبسته به دنيا انتظار معرفت امام زمانش را داشت، دنيا همه چيز او شده و غير از مطامع دنيا چيزي را مشاهده نمي‌كند.

 

عامل سوم: پيمان‌شكني

 

يكي از موانع مهم ديگر در شناخت حضرت، همين بي‌وفايي و پيمان شكستن است. اگر به حضرت معرفت و محبّت داريم بايد اين دو زمينه‌ساز عهد و پيمان و بيعت با امام گردد، زيرا عشق و ولايت بدون عهده‌داري و مسئوليت پذيري، هوسي بيش نيست.

«عهد التزام خاص و نوعي تعهد‌پذيري در مقابل شخص يا كاري است، بايد خود را به وظايفي كه نسبت به امام داريم ملتزم سازيم و با او براي انجام خواسته‌ها و آرمان‌هايش عهد ببنديم (عهداً) و آن عهد را با اسباب و وسايلي محكم كنيم (عقداً) و در نهايت با او بيعت كرده و دست در دست او نهاده و دل و سر به او بسپاريم (بيعتاً). عهد و عقد و بيعت سه درجه از يك حقيقت‌اند كه در شدّت و ضعف با يكديگر تفاوت دارند بايد با بازخواني و تجديد عهد در هر پگاه و بيعتي تا هميشه، هم اراده و انگيزة خود را قوي كرد و افزايش داد و هم از غفلت‌ها و سستي‌ها جدا شد و فاصله گرفت».[9]

انساني كه نسبت به امام زمانش تعهدي ندارد چگونه مي‌تواند منتظر باشد، و انتظار بدون عهد و پيمان، انتظار نيست. اهميت عهد و پيمان تا جايي مهم است كه امام سجاد(علیه السلام) به اباخالد اينگونه مي‌فرمايد:

«يا ابا خالد لتأتينّ فتن كقطع الليل المظلم لاينجو اِلّا من اخذ الله ميثاقه اولئك مصابيح الهدي و ينابيع العلم ينجيهم الله من كل فتنة مظلمه…؛[10] اي ابا خالد، فتنه‌هايي هم چون شب تار فراخواهد رسيد، تنها كساني از آن فتنه‌ها نجات خواهند يافت كه خداوند از آنان پيمان گرفته باشد، آنان چراغ‌هاي هدايت و چشمه‌هاي علم هستند و خداوند آن‌ها را از هر فتنة تاريكي نجات خواهد داد.»

امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به مسأله عهد و پيمان توجه فراوان دارد به طوري كه از يارانش در زمان ظهور پيمان خواهد گرفت بر اينكه: «مسلماني را دشنام ندهند؛ حريمي را هتك نكنند؛ به خانه‌اي هجوم نبرند؛ كسي را به ناحق نزنند…»[11] حال كسي كه بر سر عهد و پيمان خود استوار باقي نماند چگونه مي‌تواند ادعاي منتظر بودن نمايد. چگونه مي‌تواند سرانجام او به راه نجات ختم شود؟ و اين با حرف زدن‌ها بدست نمي‌آيد بلكه بايد در ميدان عمل بر عهد و پيمان خود باقي باشي تا لايق او شوي، وگرنه حرف از انتظار زدن لافي بيش نيست.

 

عامل چهارم: گناهكاري

 

 

يكي ديگر از موانع معرفت و درك فيوضات معنوي امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گناه و معصيت است،‌ انساني كه مي‌خواهد در طريق معرفت امام قرار گيرد بايد تلاش كند رفتار و كردارش مورد قبول حضرت واقع شود و اصولاً اگر بين امام و مأموم سنخيت نباشد چگونه مي‌توان به درك متقابل دست يابيم، فراموش نكنيم امام به وظيفه‌اش بر اساس روايات عمل مي‌كند، و اين ما هستيم كه متأسفانه قصور و كوتاهي داريم. حال چاره چيست؟ در پاسخ بايد گفت:

 

1. براي رسيدن به معرفت بايد خود را همواره در مرأي و منظر امام ببينيم. قرآن كريم مي‌فرمايد:

«وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَي اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»[12]؛ اي پيامبر به مردم بگو عمل كنيد ـ و بدانيد ـ كه خداوند و پيامبر و مؤمنان كارهاي شما را مي‌بينند.» امام صادق(علیه السلام) در تفسير آيه، مراد از كلمه «المؤمنون» مي‌فرمايند: هم الائمة. يعني خداوند و پيامبران و ائمه ناظر بر اعمال مردم هستند. شاهد بر اين ادعا روايتي از امام رضا علیه السلام مي‌باشد كه: «و الله ان اعمالكم لتعرض عليّ في كلّ يومٍ و ليلةٍ»[13]؛ به خدا قسم كه اعمال شما هر صبح و شام بر من عرضه مي‌شود.»

2. اگر انسان گرفتار معصيت الهي باشد و به كردار زشت خود ادامه دهد، خداوند تبارك و تعالي او را از بهره‌مندي نعمت‌هاي خودش بخصوص نعمت ولايت محروم مي‌نمايد، امام باقر(علیه السلام) در اين باره مي‌فرمايد:

«اذا غضب الله تبارك و تعالي علي خلقِهِ نحّانا عن جوارهم»[14]؛ هرگاه خداوند تبارك و تعالي بر خلقش غضب نمايد، ما را از مجاورت ايشان دور مي‌دارد.»

و يا امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در توقيع شريفشان به مرحوم شيخ مفيد مي‌فرمايند:

«ما را از ايشان چيزي محبوس نكرده است مگر گناهان و خطاهايي كه از ايشان به ما مي‌رسد و ما آن را ناخوش مي‌داريم و از ايشان نمي‌پسنديم».[15]

لذا گناه و معصيت عامل مهمي در محروميت از بهره‌مندي نعمت ظاهري و معنوي امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.


[1]. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج1، ص33.

[2]. خطبه 27 نهج البلاغه (خطبه جهاد) مؤيد اين مطلب است كه حضرت از اين مردم شكوه مي‌كرد.

[3]. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج25، صص266 و 267، نشر مؤسسه الوفاء، بيروت، 1403ق، چاپ دوم.

[4]. النجم/29.

[5]. اعراف/169.

[6]. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج2، ص315، حديث1 و مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج73، ص7.

[7]. محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمة، ج سوم، ص294، نشر مكتب الاعلام الاسلامي، سال 1362ه‍ ش.

[8]. همان.

[9]. پورسيد آقايي، سيد مسعود، انتظار 12 و 11، مقاله بيعتي تا هميشه، ص12.

[10]. صافي گلپايگاني، لطف‌الله، منتخب الاثر، ص386.

[11]. صافي گلپايگاني، لطف‌الله، منتخب الاثر، ص581.

[12]. توبه/105.

[13]. صدوق، كمال الدين و تمام النعمه، ص319، ترجمه پهلوان، دارالحديث، قم، سال1380.

[14]. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج1، ص343، انتشارات علميه اسلاميه، تهران، بي‌تا.

[15]. خادمي شيرازي، محمد، مجموعه فرمايشات حضرت بقية‌الله(عج)، ص120.

 

 

 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:,

] [ 14:46 ] [ حسیــــــــن ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه